top of page
תמונת הסופר/תנתיבות המשפט

לא בסייעתא דשמיא

פרשת בסדנו: שימוש ציני באמונה וכשל הפיקוח של הרשויות

חוסר המשילות של הרשויות, מותירות את הציבור החרדי לחסדי נוכלים

בהכשר למהדרין


פרשת בסדנו שהתפוצצה לאחרונה, היא עוד דוגמה כואבת לניצול התמימות של הציבור החרדי בשוק ההון. במשך שנים הצליח מר ג' להתל בציבור החרדי לכאורה ולגייס עשרות מיליוני שקלים ויותר מהציבור החרדי תוך שימוש במונחים דתיים ובדמות החרדית של זקן ארוך, כיפה גדולה, והכשר בד"ץ, וכאשר השפה עדכנית ותוך שימוש במונח "בסד" (בסייעתא דשמיא) ככלי לגיוס משקיעים באמצעות פנייה לאמונתם הדתית של המשקיעים, שהאמינו כי השקעה עם הכשר כזה תהיה מלווה בברכה ונחזית כבטוחה וראויה.


עם זאת, החקירה של רשות ניירות ערך חשפה סיפור אחר לגמרי. חשדות חמורים העלו שקבוצת בסדנו פעלה בשיטת פירמידה, שבה הכספים שגויסו ממשקיעים חדשים שימשו לתשלום תשואות למשקיעים הקודמים, ולא לפעילות השקעה אמיתית. למעלה מ-100 מיליון שקל נעלמו מהקופה לכאורה, והכספים שהושקעו בחברה חדלו מלהניב למשיקיעים את פירות ההשקעה המבוטחת, כאשר החברה דיווח אף על קושי תזרימי ממשי. 

בעקבות החקירה, העבירה רשות ניירות ערך את הממצאים לפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), אשר בוחנת את האפשרות להגשת כתבי אישום נגד המעורבים בפרשה. הרשות אף הוציאה אזהרות כלליות לציבור מפני השקעות מסוכנות מסוג זה, והבהירה שכל מי שמבטיח תשואות קבועות למשקיעים עשוי להתגלות כנוכל או שרלטן.



כשל הפיקוח: איפה היה ממונה שוק ההון?

הפרשה הזו מעלה שאלות נוקבות לגבי תפקודו של ממונה שוק ההון והרשויות המפקחות. כיצד ייתכן שחברה כמו בסדנו הצליחה לפעול במשך שנים ללא פיקוח ראוי, תוך גיוס עשרות מיליוני שקלים מהציבור החרדי ללא תשקיף ובניגוד לחוק ניירות ערך לכאורה? מדובר בכשל רגולטורי חמור שמצביע על הצורך בחיזוק מערכות הפיקוח והאכיפה, במיוחד כאשר מדובר בהשקעות המכוונות לציבור החרדי, המוגן פחות וחשוף יותר לניצול כלכלי.


תעשיית הגמ"חים החרדית וניצול המצוקה הכלכלית

אחד המאפיינים הבולטים של החברה החרדית הוא תעשיית הגמ"חים (גמילות חסדים). גמ"חים אלו לא פסחו על הענף הכלכלי נועדו לספק הלוואות בריבית נמוכה או ללא ריבית כלל, במטרה לעזור למשפחות במצוקה כלכלית. אכן ישנן יוזמות רבות ומבורכות במסגרת חסד אמיתי, אך במקרים רבים תעשיית הגמ"חים הפכה לכר פורה לניצול כלכלי. נצלנים שונים מבטיחים למשפחות הרים וגבעות, מגייסים מהורים השקעות ותשלומים לאורך שנים תוך הבטחות שונות ותוך ניצול חוסר ההבנה הכלכלי והפיננסי של האזרח החרדי הקטן שרק מבקש לסמוך על עסקנים שונים שייטיבו איתו, הללו משתמשים במונחים דתיים כדי למשוך את הציבור להשקעות מסוכנות, ובסופו של דבר מותירים אותן עם חובות כבדים וללא אפשרות ליהנות מפרי השקעתם רב השנים, הנושא הכאוב הוא שלא מעט גופים רבניים והכשרים שונים נופלים כפתיים לעניק הכשר וברכה ליוזמות אלו, עמותת נתיבות המשפט מלווה במשך מספר שנים את פרשיית הגמ''ח המרכזי בנושאים דומים אשר התפרסמו בכלי התקשורת ופועלת בנושא מול הגופים הרלבנטיים.


המצוקה הכלכלית בציבור החרדי היא עמוקה, והיא נובעת ממספר גורמים מרכזיים. רבים מבני הציבור החרדי משקיעים את רוב זמנם בלימודי תורה בישיבות וכוללים, מה שמשאיר אותם ללא הכשרה מקצועית מספקת לשוק העבודה הכללי. כתוצאה מכך, קשה להם להתפרנס בכבוד, והם נאלצים לפנות לגמ"חים ולאפיקי השקעה מפוקפקים בניסיון לשרוד כלכלית. בנוסף, בציבור החרדי קיים לחץ חברתי וכלכלי כבד לרכוש דירה לכל זוג שמתחתן, ולעיתים קרובות עושים זאת בכל מחיר. על רקע טירוף מחירי הנדל"ן, משפחות חרדיות רבות נאלצות לקחת הלוואות גדולות או להשקיע באפיקים לא בטוחים, מה שמעמיק את מצוקתן הכלכלית ומותיר אותן חשופות לניצול מצד גורמים לא הגונים.


 היסטוריה וכרוניקה של ניצול כלכלי: חפציבה ומיידוף

פרשת בסדנו מצטרפת לרשימה ארוכה של הונאות פיננסיות לכאורה, אשר היכו קשות בציבור החרדי כמו פרשת חפציבה ופרשת מיידוף. חפציבה, שקרסה והותירה אלפי רוכשי דירות ללא הגנה, הובילה לתיקוני חקיקה משמעותיים כמו חוק המכר להגנה על רוכשי דירות. פרשת מיידוף, שבה השתמש הנוכל ברנרד מיידוף בשיטת פירמידה להונאת אלפי משקיעים, הדגישה את החשיבות של פיקוח פיננסי הדוק ושקיפות. בסדנו, לעומת זאת, הצליחה לנצל את הקהל החרדי באמצעות שימוש ציני באמונה ובתעודות כשרות כאלו ואחרות, מה שהקשה על המשקיעים לזהות את הסכנה מבעוד מועד.


 הציבור החרדי זקוק להגנה: חייבים לפעול!

הציבור החרדי, הנמצא לעיתים במצב כלכלי רגיש וזקוק לכל שקל, זקוק להגנה ולפיקוח הדוק יותר. הכשל הפיקוחי מצד הרשויות, שבא לידי ביטוי בפרשת בסדנו, מותיר את הציבור החרדי חשוף לניצול. רבים בציבור החרדי סומכים על השקעות שנראות כשרות, אך למעשה עלולים להפסיד את כל כספם. הכשל הזה מחייב אותנו לפעול בנחישות כדי להבטיח את זכויותיהם של הציבור החרדי ולהגן עליו מפני השקעות מפוקפקות.


החשיבות של השמעת קול ופעולה לתיקון המצב

לא די בלכעוס או להתמרמר על המצב. חשוב שהציבור החרדי יבין כי יש בידיו את הכוח לשנות, להשמיע את קולו ולפעול. אם יש לכם חשד לפעילות לא תקינה בשוק ההון, אל תהססו לדווח על כך לממונה שוק ההון במשרד האוצר. ניתן לעשות זאת גם באופן אנונימי באמצעות הקו הפתוח לדיווח על פעילות לא חוקית או חשודה. כדי להגיש תלונה אנונימית, לחצו על הקישור הבא:

זו הזדמנות נוספת להצטרף ולתמוך בפעילות עמותת נתיבות המשפט, העומדת בחזית המאבק למען זכויות הציבור החרדי. העמותה פועלת ללא לאות לייצג את האינטרס הציבורי של הציבור החרדי, להגן עליו מפני ניצול כלכלי ולהביא לשינוי מדיניות ולשיפור הפיקוח הממשלתי. כל תמיכה, קטנה כגדולה, מסייעת לעמותה להמשיך בעבודתה החשובה. 

לתמיכה בעמותה ולמידע נוסף, ניתן לבקר באתר האינטרנט של עמותת נתיבות המשפט: 

זה הזמן להגן על הכסף שלנו, על הזכויות שלנו, ועל עתיד הקהילה שלנו, למען ההגינות, היושרה והדרך ארץ, ולמען עתיד הכלכלי של משפחותינו וילדנו.


32 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page