top of page
תמונת הסופר/תנתיבות המשפט

הונאות פיננסיות במגזר החרדי: איך לזהות את הסימנים המוקדמים?

מבוא

הציבור החרדי בישראל מתמודד עם אתגרים כלכליים רבים, כולל מצוקת דיור, קשיים בשוק העבודה, ומחסור בהכשרה מקצועית. על רקע מצוקה זו, לא מעט גורמים מנצלים את המצב כדי להציע "הזדמנויות השקעה" שנראות מבטיחות, אך בפועל מתבררות כהונאות מסוכנות. הונאות פיננסיות במגזר החרדי הן תופעה מדאיגה שהולכת ומתרחבת, ולכן חשוב לדעת איך לזהות את הסימנים המוקדמים שעלולים להצביע על השקעה מפוקפקת.



הסימנים המוקדמים: איך להימנע מנפילה?


1. הבטחות לתשואות גבוהות ומובטחות

אחד הסימנים המוקדמים להונאה פיננסית הוא הבטחות לתשואות גבוהות במיוחד, במיוחד כאשר מדובר בהבטחה לתשואה מובטחת. בעולם ההשקעות, אין דבר כזה "תשואה מובטחת". אם מישהו מבטיח לכם רווחים בטוחים וגבוהים, זהו סימן שיש לבדוק היטב את מהות ההשקעה. לדוגמה, פרשת בסדנו, שעסקנו בה לאחרונה, נחשפה כהונאת פירמידה שבה הובטחו למשקיעים תשואות גבוהות ובטוחות, אך בפועל הכספים נעלמו.


2. לחץ להשקעה מהירה

סימן אזהרה נוסף הוא לחץ מצד המשווקים לקבל החלטה מהירה על ההשקעה. בדרך כלל, הונאות מבוססות על יצירת תחושת דחיפות שגורמת למשקיע לפעול לפני שהוא מספיק לחשוב לעומק או לבדוק את ההשקעה כראוי. אם מישהו לוחץ עליכם להחליט כאן ועכשיו – עצרו, קחו את הזמן לבחון את הדברים ולהתייעץ עם גורמים מקצועיים.


3. שימוש במונחים דתיים ואישורים רבניים

בהשקעות המכוונות למגזר החרדי, לעיתים קרובות נעשה שימוש במונחים דתיים ובאישורים רבניים לכאורה כדי להעניק לגיטימציה להשקעה. חשוב לבדוק לעומק את האישורים וההמלצות הללו, ולוודא שהם ניתנו על ידי גורמים מוסמכים ואמינים. למרבה הצער, ישנם מקרים שבהם נעשה שימוש בשמות הגדולים ביותר שכביכול מעניקים את חתימתם בלי לבדוק את ההשקעה לעומק, (או ברמאות או בניצול חוסר הבנה) מה שמותיר את המשקיעים חשופים לניצול.


4. חוסר שקיפות במידע

הונאות פיננסיות רבות מתאפיינות בחוסר שקיפות ובקושי לקבל מידע מלא על ההשקעה. אם אתם מתקשים להבין את מהות ההשקעה, אם לא מספקים לכם מידע ברור ומפורט על הדרך שבה הכספים מנוהלים, או אם יש חוסר בהירות לגבי מי עומד מאחורי החברה – כל אלה הם סימנים שעלולים להעיד על בעיה חמורה.


5. התעלמות מהשאלות שלכם

בכל השקעה, חשוב לשאול שאלות ולהבין לעומק את כל ההיבטים. אם המשווקים מתעלמים מהשאלות שלכם, לא נותנים תשובות מספקות או מנסים להפחית מערכן של השאלות – מדובר בסימן נוסף לכך שההשקעה עלולה להיות מסוכנת. היזהרו ממשווקים שמתחמקים מלענות בצורה ברורה וישירה.

 מה לעשות אם זיהיתם את הסימנים?

אם אתם מזהים אחד או יותר מהסימנים הללו, חשוב לעצור ולא להיכנס להשקעה ללא בדיקה מעמיקה. כדאי להתייעץ עם גורמים מקצועיים כמו רואי חשבון, עורכי דין מומחים בשוק ההון, או אנשי מקצוע אחרים שיש להם ניסיון בתחום. זכרו, אף אחד לא יגן על הכסף שלכם אם לא תעשו זאת בעצמכם.


חשיבות המודעות והחינוך הפיננסי

הונאות פיננסיות רבות מתאפשרות בגלל חוסר מודעות וחוסר חינוך פיננסי בקרב הציבור החרדי. לכן, חשוב להעלות את המודעות ולחנך את הציבור כיצד להימנע מהונאות. יוזמות של חינוך פיננסי והדרכות בנושא השקעות יכולות לעזור לצמצם את מספר הקורבנות ולהעניק לציבור כלים להתמודדות עם ההצעות שמגיעות אליו, חשוב מאד להבין שתחומי הפיננסים והכלכלה הם תחומים מקצועיים, הנלמדים שנים רבות בפקולטות ובמכוני מחקר, העולם הכלכלי רווי השפעות שונות ומדובר בתחום עם פוטנציאל רמאות גבוהה, לא לחינם חוקקו חוקי רגולציה רבים כמו חוק ניירות ערך וחובת תשקיף על מנת לצמצם אפשרויות של גניבה וגיוס קל מהציבור והן על מנת להכביד את נטל השקיפות מחברות המגייסות כסף ציבורי, ולמרות הכל, במעקב קל אחר הנעשה בשוק ההון ובעולם הפיננסים מאפשר להכיר יחסית בקלות את אינסוף התרגילים הנעשים כדי למעול בכספים לכאורה.


נקיטה בפעולה למען הקהילה החרדית

הונאות פיננסיות במגזר החרדי הן תופעה שיש להילחם בה בכל הכוח. על כל אחד ואחת מאיתנו להיות ערניים ולדעת לזהות את הסימנים המוקדמים שמצביעים על השקעה מפוקפקת. אם יש לכם חשד לפעילות לא תקינה בשוק ההון, אתם מוזמנים לדווח על כך לממונה שוק ההון במשרד האוצר באמצעות קו פתוח לדיווח על פעילות לא חוקית או חשודה. הדיווח יכול להיעשות בצורה אנונימית ויבטיח את שמירת פרטיותכם:

לסיום, חשוב מאוד גם לתמוך בעמותות כמו נתיבות המשפט, שפועלות להגן על הציבור החרדי ולייצג את האינטרס הציבורי מול הרשויות. כל תמיכה מסייעת לעמותה להמשיך בעבודתה החשובה ולמנוע את ההונאה הבאה. 


לתמיכה בעמותה ולמידע נוסף, ניתן לבקר באתר האינטרנט של עמותת נתיבות המשפט: 






13 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page