top of page
תמונת הסופר/תנתיבות המשפט

הזכות לצרכנות הגונה - טיפים שיסייעו לכם לצאת בשלום מהקניה בסופר

הטיפים המופיעים באתר של הרשות להגנת הצרכן יכולים לסייע לכם המון בקנייה נבונה של סל המזון השבועי.

אל תוותרו על הכסף שלכם, השקיעו כמה דק' מזמנכם לקריאת הטיפים


יוקר המחיה מושפע ממבנה השוק וממידת התחרות מחד ומאידך גם מושפע מהתנהגות צרכנים.

התנהגות צרכנית נבונה יש בכוחה להוזיל מחירים, וניתן להיווכח בכך מבחינה של התנהגות צרכנים במדינות שונות. לדוגמה, בגרמניה צרכנים ממעטים לרכוש מוצרים ממותגים, ורוכשים בעיקר מוצרים של יצרנים קטנים, שהינם זולים הרבה יותר. אך גם פה בארץ, הציבור החרדי מורגל בהתנהלות זו.

ליקטנו עבורכם 5 טיפים פשוטים ושימושיים מאת ד"ר דליה שיליאן, הכלכלנית הראשית של הרשות להגנת הצרכן ואשר מופיעים באתר של הרשות להגנת הצרכן. נסו לאמץ 2 מהטיפים באופן קבוע (ואולי אחר כך תחליטו להשתמש בכל הטיפים).

1. השוו מחירים טרם קניה! ישנן אפליקציות להשוואת מחירים, עשו בהן שימוש, זה יחסוך לכם כסף רב! באמצעות האפליקציות תוכלו להשוות את סל המוצרים שברצונכם לקנות. האפליקציות מאפשרות קבלת מידע מרשתות המזון והפארם הגדולות. האפליקציות מאפשרות השוואה של סל מוצרים וכן של מוצר בודד. ההשוואה תאפשר לכם לדעת איפה בסביבתכם תוכלו לקנות את סל המוצרים שלכם במחיר הזול ביותר.

2. השתמשו במחיר לחידת מידה: הכלי היעיל ביותר בהשוואת מוצרים דומים בעלי משקל/נפח שונה! קמעונאי גדול (בשטח מעל 100 מ"ר) נדרש להציג מחיר ליחידת מידה לגבי כל מוצר (בנוסף למחיר הכולל של המוצר). המחיר ליחידת המידה מוצג בד"כ על המדף לצד המחיר הכולל.

המחיר ליחידת מידה יאפשר לכם להשוות מחיר של מוצרים דומים אך בעלי משקל או נפח שונה. לדוגמה - אם יש על המדף שני מוצרי קטשופ אבל במשקלים שונים, המחיר ליחידת מידה של 100 גר' מכל מוצר הוא בסיס השוואה פשוט כדי לדעת מי מהם יקר/משתלם יותר. שימו לב, המחיר ליחידת מידה יוצג בקילו או בליטר (לגבי מוצרי מזון ומוצרי קוסמטיקה, שמשקלם או נפחם קטן מ-1 ק"ג או ליטר, יוצג המחיר ל- 100 גר' או ל- 100 מ"ל)

3. קנו מוצרים תחליפיים!

נסו במהלך חצי שנה להחליף 2 מוצרים מהמותגים המוכרים שאתם נאמנים להם במוצרים תחליפיים של יצרנים קטנים ומותג פרטי, כך תוזילו את הסל שלכם, ואולי תאהבו את הרעיון ותתחילו להחליף מוצרים נוספים!


הצרכנים בישראל ככלל מאוד נאמנים למותגים מוכרים פופולאריים, וזאת למרות הימצאותם של תחליפים זולים הרבה יותר גם כאשר קיימים מוצרים תחליפיים זולים יותר (ולעיתים כאלו שמיוצרים ע"י המותגים המוכרים ורק נארזים תחת מיתוג אחר) - הצרכן הישראלי לא ממהר לרכוש אותם.

אותה קשיחות בביקושים של הצרכנים הישראלים, מאפשרת לחברות המרכזיות לתמחר את מוצריהן ככל העולה

על רוחן.


4. משקל אריזות

בעת קניית מוצרים במשקל, על הקמעונאי לקזז את משקל האריזה לפני שהוא מתמחר את המוצר! שימו לב כי הקמעונאי אכן עושה זאת. אם האריזה לא מקוזזת אתם משלמים את מחיר המוצר גם על האריזה והמשמעות היא שמחיר המוצר יקר יותר (זה יכול לייקר את מחיר המוצר בעשרות אחוזים) אם הקמעונאי גובה תשלום עבור האריזה עליו להציג לצרכן את מחירה של האריזה בנפרד.


5. הקטנת מוצרים

אם המוצר אותו אתם רגילים לקנות הוקטן - בדקו האם מחירו של המוצר ירד בהתאם! לרוב הקטנה במוצר לא מלווה בירידה במחיר והמשמעות היא ייקור המוצר! אולי זו העת גם לחפש מוצר תחליפי.

כאשר מוקטנת תכולת המוצר באריזה והאריזה לא משתנה מהותית באופן שהצרכן יכול להבחין בקלות כי מדובר במוצר אחר/שונה, על היצרן לתת גילוי נאות באשר להקטנת התכולה, על גבי האריזה. אסור ליצרן להסתפק בגילוי הכמות החדשה על גבי האריזה. אלא, עליו לגלות על גבי האריזה כי תכולה הוקטנה ובכמה היא הוקטנה.

הגילוי על גבי המוצר חייב להיות ברור ומובלט על גבי תווית צמודה למוצר באופן שהצרכן יוכל לראותו בקלות. קיימת חשיבות כי ההבלטה תהיה מיוחדת והיא תופיע בחזית האריזה, זו שנהוג להציבה במדף לכיוון עיני הצרכן או על תווית שצמודה למוצר.

44 צפיות

Comments


bottom of page